Regionális Szakmai Műhelyre FogLak Projekt – TÁMOP

EMLÉKEZTETŐ

A KÖZÉP-MAGYARORSZÁGI RÉGIÓ

szeptemberi lakhatási-foglalkoztatási regionális szakmai műhelyéről

Helyszín: Tégy az Emberért! Információs és Továbbképzési Központ (1088 Budapest, Szentkirályi u. 22-24.)
Időpont: 2012. április 25. 14.00-16.30

Témák:
• 5.3.2 elégedettségi kérdőívek, célcsoport, kitöltés módja, határideje
• Kérjük a TÁMOP 5.3.3. megvalósító szervezetek referenseit készüljenek beszámolóval személyes tapasztalataikról, eredményekről, esetleges nehézségekről, utánkövetési szakaszról, és az eddig lezajlott projektzáró konferenciákról
• Adatszolgáltatás célja, határideje, módja, utánkövetés rögzítése

Moderátorok: Kemecsei Judit, Varsányi Nóra

Résztvevők: jelenléti ív szerint

Kemecsei Judit: Mindenkinek köszönjük, hogy az 5.3.3-as programban részt vevő ügyfelekkel kitöltötték az elégedettségi kérdőívet. A kiemelt projekt számára nagyon fontos volt, hogy megtudjuk mennyire elégedettek a programban részt vett ügyfelek, hogy lássuk, honnan indultak, milyen támogatásban részesültek, milyen utat jártak be és a programnak köszönhetően milyen készségeik, képességeik fejlődtek. A jelen pillanatig elegendő kérdőív érkezett vissza, hogy az adatokat elemezni lehessen. A megvalósító szervezetek megkaphatják a saját ügyfeleik kérdőívéből kinyert adatokat, ha erre igény van.

Mivel a kiemelt projekt célja a TÁMOP-5.3.3-as programok megvalósításának segítése, szakmai hálózat építés és működtetés, ezért kíváncsiak vagyunk, hogy a TÁMOP-5.3.3-as projektekben résztvevő kollégák hogyan értékelik a munkánkat. Ezen okból kérjük mindazon munkatársat, referenseket, szakmai vezetőket, akik részt vettek a TÁMOP-5.3.3-as programok megvalósításában, ill. az elmúlt 4 év alatt részt vettek valamely szakmai rendezvényünkön, szakmai napon, regionális műhelytalálkozón, stb. hogy töltsék ki a kiemelt projektre vonatkozó elégedettségi kérdőívet. Online kérdőívről van szó, körülbelül 15 percet vesz igénybe a kitöltése. Az elégedettségi kérdőívben rákérdezünk a szakmai napok, a FogLak Napló, a szakmai regionális műhelyek, a helyi települési koordináció hasznosságára, és minden blokk végén van lehetőség javaslat-tevésre, hogy hogyan lehetne számotokra még hasznosabb a projekt, ill. milyen jövőbeni javaslataitok vannak. Kíváncsiak vagyunk arra is, hogy az általunk összeállított szakmai anyagokat (melyeik a foglakprojekt.hu –n megtalálhatóak) használjátok-e, ismeritek-e.

A kiemelt projekt elégedettségi kérdőíve az alábbi linken elérhető:
http://tamop532.blog.hu/2012/04/13/tamop532_ertekeles

A kérdőívre adott válaszok összefoglaló értékelésére a projekt záró konferenciáján kerül majd sor, ahol a 2012. május 18-ig beérkezett válaszokat tudjuk majd összegezni.

Varsányi Nóra: A következő téma az adatszolgáltatás, ami kényes pont több hónapja a megvalósítók és a kiemelt projekt életében is. Mindenki megküzdött már a technikai problémákkal, ilyen jellegű gondotok már nincs.
Az adatszolgáltatás az ESZA felé szerződésben vállalt tevékenység, tőletek azt kérjük, hogy május 7-ig mindenki töltse fel adatokkal a szoftvert. Minden olyan ügyféllel, akivel kötődött együttműködési megállapodás végig ki kell tölteni az adatbázist, és nem elég csak az alapadatokat felvinni, ill. az utánkövetési szakaszról is kérünk adatokat.
A műhelytalálkozón felmerült az a kérdés, hogy mit kell csinálni abban az esetben, ha az ügyfél a program időszaka alatt eltűnt, jelenleg nem elérhető.
Ha az ügyfél a program időszakon belül eltűnt, akkor nem kell utána nyomozni, azon időpontig, amíg tartottátok a kapcsolatot rögzítsd a folyamatot.
A MMSz Egyesület jelezte, hogy mivel a projekt zárás folyamatában tartanak, és rengeteg határidős befejezni való munkájuk van, ezért május 7.-ig nem tudják teljesíteni ezt a feladatot, és még egy hetet kérnek az adatfeltöltésre.
Az ügyfél adatok megléte és elemzése a kiemelt projekt számra kötelező és júniusra meg kell, hogy a projekt zárásra már publikus legyen. Mivel országosan sok ügyfél adata fog bekerülni, ezért a többi szervezettől elvárjuk a május 7-i időpontot az adatfeltöltésre vonatkozóan. Eredetileg folyamatosan kellene töltenetek az adatokat, és újra egyszer hangsúlyozzuk, az utánkövetési lapokat is ki kell tölteni.

Varsányi Nóra: A TÁMOP-5.3.3-as projektek jelenlegi állására vagyunk kíváncsiak, mivel februárban találkoztunk utoljára, és több szervezetek éppen a záró konferenciájára készült.

Horváth-Takács Katalin, MVK: A Vöröskeresztnél februárban lezajlott a konferencia. Jól sikerült, a konferenciának sok résztvevője volt. Előadások és szekciók is voltak, az egyiket Ungvárszky Pál a másikat Horváth Takács Bernadett tartotta, Zacher Gábor volt a főelőadó.
Az utánkövetés: Cegléden ketten laknak albérletbe, decembertől és januártól teljesen önállóan tartják fenn. Januárban a munkaszerződésük lejárt, megtakarításból fedezték akkor az albérletet, azóta sikerült újra munkába állniuk.
Kettő ember még a szállón lakik, az egyikőjük dolgozik, a másiknak nem sikerült munkát találni, mert a védett korcsoportba tartozik, így elég nehéz a munka keresés, de folyamatosan keresünk állást, így neki a lakhatás nem jött össze. Egy ember eltűnt.

Seffer István, MVK: Szigetszentmiklóson 3 személyt vontunk be: egy ember eltűnt, két ember tartja a lakhatását.
Mind a ketten önkéntes munkát végeztek, egyikük dolgozik, biztonsági őrnek képzetük ki, most helyezkedett el. A másik csak a lakhatásba volt bevonva, neki is összejött egy munka, bár még nincs aláírva a szerződés.
Budakalászon 1 embert képeztek ki biztonsági őrnek, és dolgozik is benne.

Szabó Csilla, MMSZ: Utánkövetés folyik. Zárókonferencia 20-án volt.
Többségük közfoglalkoztatásban dolgozik. A projektünk mondhatjuk már most, hogy sikeresen lezárult, és már túl is léptünk rajta. 26 fő bejelentett munkával rendelkezik, négyen alkalmi munkát végeznek, 17 fő az ellátásba visszakerült egy kicsit más formában, az összes többi tartja a lakhatását.
A sajtóanyag mostanában jött ki, jöttek hozzánk monitorozni, április 30-a a záró elszámolás.

Virág Zoltán, Sarok-Pont: Az utánkövetési szakasz tudomásom szerint még nem zárult le. Az ügyfelek felével telefonon tartjuk a kapcsolatot. Februárban szakmai konferenciát tartottunk, márciusban zárórendezvényt, ahol előadások voltak, és ügyfelek is részt vettek rajta. Szintén márciusban tartottunk egy családi rendezvényt a Kesztyű Gyárban (10 család vett részt rajta), ott töltötték ki az ügyfelek az elégedettségi kérdőíveket. Januárban készítettünk beszámolót, aszerint a bevontak közül 50% rendelkezett bejelentett állással, önálló lakhatásba került szintén a felük. Többen visszacsúsztak az ellátórendszerbe.
Kölesné Bukovics Zsuzsa, KIÚT: 2011. december 31-én lezártuk a projektet, a sajtómegjelenés, a záró-nyitó konferenciák nálunk elmaradtak. Januárban beadtuk a záró PEJ-t, és februárban megtörtént a helyszíni ellenőrzés.
A konzorciumi partnerünk márciusban több főt vett fel munkára, akik jelenleg közfoglalkoztatásban dolgoznak. Kettő ember került vissza az ellátó rendszerbe a 30 főből. 20 főt iskoláztunk be, 19 elvégezte az OKJ-s tanfolyamot. A képzési és lakhatási indikátorokat is fölül teljesítettük. Több művészünk is van, kiállítást nyitottak meg, ill. negatív élményünk is van, az alkohol probléma miatt.

Varsányi Nóra:
A havonta küldendő Tapasztalati beszámolóba új szempontok kerülnek bele, többek között az utánkövetés tapasztalatai, és az is, hogy mit profitáltak a szervezetetek ebből a projektből, mi az amit hasznosítani tudtok, kérjük, hogy a negatív tapasztalataitokat is írjátok le.

Mivel a kiemelt projekt 2012. június 30-án lezárul és feltehetően ebben a formában most találkozunk utoljára, ezért szeretnénk megtudni tőletek, hogy hogyan éreztétek magatokat az elmúlt 4 évben a közös munka során, kaptatok-e olyan információkat, tapasztalatokat, melyek előremutatóak voltak a saját munkátokban, a projektetek megvalósításában, ill. mit gondoltok-e arról, hogy van-e szükség a jövőben hasonló szakmai műhelyek szervezésére, (akár negyedévente)?
Ezen felül, most alakul ki a hajléktalanellátás finanszírozásának módja, mértéke, és jó lenne tudni, hogy szerintetek mi az, ami hiányzik a rendszerből?
Esetleg kis kiléptető házak, szociális szakemberek képzése? Mivel ez egy nagyobb kérdés, ami hosszabb gondolkodást, közös megbeszélést igényel, ezért azt kérjük, hogy a beszámolótokba írjátok le az ötleteket.

Horváth-Takács Katalin, MVK Tegnap a nappali melegedő szakmai műhelyen a KENYSZI-s adatszolgáltatásról volt szó. Mi az elvárás a hajléktalan ellátó szervezetekkel szemben? A nappali melegedők specializálódása már nem kifizetődő, egy melegedőben kell mindent megszervezni, mosási lehetőség, ebédeltetés, ügyintézés, stb.

Ungvárszky Pál, MMSz: jól működő szolgáltatási hálózat kellene, amit a diszpécserek koordinálnának. A szervezet működése szempontjából érdek az, hogy ne gondozzuk ki. Minél jobb egy szolgáltatás, az annál jobban árt a hajléktalan ügynek, mert nem érdeke a kliensnek, hogy kezdjen magával valamit. A pénzeket úgy kellene leosztani, hogy a szakmai munkát díjazzák. Ez nagyon nehéz történet. Kevés az igazi kigondozás.
Találtak neveket, akik megjelennek egy nap több intézményben, itt kezdődött az egész finanszírozási átalakítás.
Több idősek otthona kellene, eleve a hajléktalanok korábban öregszenek. Ez megint csak pénzkérdés.

Kölesné Bukovics Zsuzsa, KIÚT: A nappali melegedőnek nem a kigondozás a dolga.

Varsányi Nóra: Ilyen munkaerő piaci helyzetben lehetetlenné tenni a melegedőket: felelőtlenség. Vannak rendszer kihasználó emberek, de nem biztos, hogy tehet mást az az idős, akiknek semmi jövedelme sincs, és a megélhetéséért küzd. A 60 éves ember idősek otthonába nem fölvehető. Nincs nyugdíja, az idősotthon eszköztelen, felkészületlen a hajléktalan emberek fogadására.

Bukovicsné Zsuzsa, KIÚT: 2012. januárjától semmiféle új intézményre nincs normatív támogatás hajléktalan ellátásban.

Ungvárszki Pál, MMSZ: Ha a szakma mindenbe beletörődik, akkor mindent meg tudnak vele tenni.

Varsányi Nóra: Egy jó beszélgetésen vagyunk túl, ami alapot ad arra, hogy a KMR régióban érdemes lenne akár negyedévente találkozni. Nagyon köszönöm ezeket az észrevételeket.

Kölesné Bukovics Zsuzsa KIÚT: És mi van a beszélgetésen túl? 15-20 éven beszélgetünk, és nem azt látom, hogy fejlődnénk, hanem mélyrepülésbe, a 90-es évek elejére csúszunk vissza, azzal a különbséggel, hogy a kollegák nem lelkesek, mint akkor.

Kemecsei Judit: Jelenleg azt a kérdést jártuk körül, hogy vajon mit és mennyit ér a szakma, ami a hajléktalanellátás 2011-es országos konferenciáján működő munkacsoportnak is témája volt. Az látható most is és akkor is, hogy a különböző szinteken álló szakembereknek különböző véleményük van és volt erről, több esetben jelenik meg, hogy a szakma nem tud kellő mértékben érdeket érvényesíteni: sem a sajátját (szakmait), sem az ügyfelekét, sem az intézményekét. Ezen probléma orvoslására érdemes akár munkacsoportokat, közös gondolkodást is szervezni, jelen esetben ezt a fórumot lehetne működtetni a későbbiekben.






Lejegyezte:
Nagy Brigitta
KMR régió szervező

Regionális hajléktalan ellátók diszpécserszolgálatai és hajléktalan ellátással kapcsolatos információs oldal.
A beküldött hírek, cikkek és fórum oldalon megjelenő vélemények nem feltétlenűl tükrözik a tulajdonos álláspontját, minden egyes hozzászólás a szerző saját véleménykifejtése, amelynek tartalmáért a fórum üzemeltetője nem vállal felelősséget. (2007-2018)
A domain nevek és az oldal tulajdonosa: Buzás Endre 2007-2018 ©

http://diszpecserportal.huhttp://otthontalanok.hu, http://hajléktalan.hu, http://latszom.com