Tízek tanácsa

Tízek tanácsa

Jelen: Gróf András, Aknai Zoltán, Kártyás Irén, Varga Péter, Fehér Boróka, Kovács Ivetta, Morva Emília, Gurály Zoltán, Varga Ágnes

Hiányzik: Breitner Péter

Külsős résztvevők: Balogh Gyula (AVM), Laklia Réka (Kiút Egyesület), Nagy Zsuzsanna (Baptista Szeretetszolgálat), Fodorné Orbán Anna (AVM),

Napirendi pontok:

1. Építési törvény
2. Aluljáró projekt
3. ÖKA kuratóriumi ülés
4. Költségvetési törvény
5. Lakcímügy
6. HAJSZOLT közgyűlés
7. Hajléktalanok éjszakája
8. Segélyezési rendelet
9. Utcás képzés
10. Tüdőszűrő probléma
11. Feantsa


1. Építési törvény

Elfogadásra került az építési törvény. Májusban lép hatályba. A magyarázó részből kimaradt a hajléktalanokra utaló rész. A TASZ eredetileg úgy tervezte, hogy a törvény elfogadása esetén az alkotmánybírósághoz fordul, de erre mégsem került sor. A kerületi végrehajtási rendeletek életbe lépése után lesz érdekes a dolog.
Gurály Z. nehezményezte, hogy a fővárosi hajléktalan ellátás képviselőjeként, nem érkezett közvetlen megkeresés a fővárosi vezetés részéről a hajléktalanokat érintő tervezett intézkedések kapcsán. A Konzultatív Tanács egyáltalán nem egyeztetett a kérdésben a Tízek Tanácsával.

Feladat: Gurály Z. levelet ír a Konzultatív Tanácsnak.

2. Aluljáró projekt

Az Aluljáró projekt célja a hajléktalanok utcáról történő „kimenekítése”. A projektben a BMSZKI háttérprogramokat biztosít intézményi kapacitásainak megnyitásával és a Menhely Alapítvány bónos programjában is elsőbbséget élveznek a program keretében bevont ügyfelek. Sajnos plusz kapacitást ez nem jelent, minden férőhely a meglévő kapacitás terhére vehető igénybe.
A tapasztalatok szerint a programban érintett Közterület fenntartónál más lista van az érintett hajléktalanok számáról, mint a projekt vezetőinél. A közteresek számításai alapján 120 főre becsülik a szóban forgó aluljárókban tartózkodó hajléktalanok számát.
A program vezetői túlélő pontok létrehozását tervezik a Déli és a Nyugati pu. aluljáróiban. A túlélő pontok feltétel nélkül igénybe vehetőek. A Máltai Szeretetszolgálat működtetné őket. A rendet biztonsági őrök felügyelnék, szociális munkások nem lennének a túlélő pontokban.
A túlélő pontok működtetését elvileg a Fővárosi Önkormányzat finanszírozza.

A teljes rövidtávú projektet a krízisprogramból megmaradt pénzből lehetne finanszírozni.

Feladat: Az aluljárós projekttel kapcsolatos tájékoztató levelet Boróka kiküldi a levelező listára.

3. ÖKA kuratóriumi ülés

Egyelőre bizonytalan mi lesz az Összefogás Közalapítvány további sorsa.
A tavalyi évi pályázatok monitorozásának eredményeként néhány ezer ft-os visszafizetési kötelezettsége keletkezett a Szervezeteknek. A kuratórium el akarta engedni, mivel azonban már több szervezet visszafizette, így a többieknek is vissza kell fizetniük.

4. Költségvetési törvény, egyéb jogszabályi módosulások

Nem módosultak a normatíva összegek.
A jövőben csak a közigazgatási hivataloknak lesz engedélyeztetési jogkörük, a jegyzőknek nem. A közigazgatási hivatalok a kormányhivatalokhoz kerülnek át.
Az alapszolgáltatások esetében a TAJ számos adatgyűjtés kötelezővé válik.
Az átmeneti szállókon, éjjeli menedékhelyeken és a nappali melegedőkben megszűnik az érdekképviseleti fórum.

5. Lakcím ügy

Ghyczy Gellért egyelőre azt kérte, ne forduljunk az Országgyűlés lakhatási albizottságához. Össze fogja hozni a kért találkozót.

6. HAJSZOLT közgyűlés

Időpont: 2010. november 25. 11 óra

Helyszín: Dózsa

Tízek képviseletében jelen: Gurály Zoltán és Kovács Ivetta (???)

7. Hajléktalanok éjszakája

A rendezvény rendben lezajlott.

8. Segélyezési rendelet

A Tizek Tanácsa továbbra is várja a Fővárosi Önkormányzat által a segélyezési rendelet vizsgálatával kapcsolatos tanulmány elkészítésére és további folytatására felkért Gosztonyi Géza megkeresését a munkacsoport megalakításának ügyében.


9. utcás képzés
Breitner Péter hiányzása miatt a kérdés a következő ülésre napolva.

10. Tüdőszűrő probléma

Budapesti tüdőgondozók jelezték, hogy a hajléktalan ellátó intézmények zömében elvárt fél évnél nem régebbi tüdőszűrő lelet miatti évi kétszeri szűrés jelentős megterhelést jelent számukra, különösen azért, mert a tüdőgondozók zöme az OEP évi egyszeri finanszírozásnak megfelelően csak egy szűrést végez el ingyenesen évente.

Bár több helyen egyáltalán nem kérnek tüdőszűrő igazolást és melegedő team-eken ez évek óta téma, a melegedők többsége ragaszkodik hozzá. Ez a ragaszkodás leginkább szokáson alapszik.
A Málta, amennyiben arra igény van, vállalná, hogy minden hónapban 1 fix napon a tüdőszűrő buszt igénybe vehetik azok, akiket más tüdőgondozóban már nem szűrnének meg.
Kérdés, hogy az OEP évi 1szeri finanszírozása egyben azt is jelenti-e, hogy az eü-i szakemberek is ezt tartják optimálisnak. Ezzel kapcsolatban a BMSZKI már levélben fordult az illetékes minisztériumhoz.

Feladat: véleményt kérni budapesti tüdőgondozóktól (Varga Ági)

11. FEANTSA

A HKA megnézi, hogy a Közalapítvány be tudná-e fizetni a Tízek tagdíját. Ha nem, akkor minden Tízek tag hoz a következő ülésre 22 eurót.

Következő Tízek ülés: 2010. december 13. 14 óra (Dózsa)

FELADAT: jövő évi ülés időpontokat összerakni!!!!

Tízek tanácsa

Kedves Kollégák!

Egy kis pontosítás a következő Tizek üléssel kapcsolatban: Az ülés végül is november 15-én, hétfőn, 14 órától lesz és teremhiány miatt nem a Szentkirályiban, hanem a megszokott Büfé helyiségben a BMSZKI Dózsa György úti épületében. Elnézést kérünk a többszöri változtatás miatt, a szervezés sosem könnyű!
Mindenkit sok szeretettel várunk!

Üdvözlettel:
Kovács Ivetta
Tizek tag

Tízek tanácsa

Tizek Tanácsa

 2010. szeptember 14.

 

Jelen (Tizek részről): Fehér Boróka, Breitner Péter, Kovács Ivetta, Varga Ágnes, Morva Emlíia, Kártyás Irén, Gurály Zoltán, Aknai Zoltán

 Jelen más szervezetektől: Laklia Réka (Kiút Egyesület), Balogh Gyula, Schádi Tamás (AVM)

 Hiányzik: Gróf András, Varga Péter

 

Napirendi pontok:

 

  1. ÖKA
  2. Lakcím ügy
  3. BM rendelet
  4. 10-ek anyagi helyzete
  5. Utcás képzés
  6. Balatonföldvár konferencia
  7. Konzultatív Tanács
  8. Egyebek

 

 

 

  1. Az ÖKA-nak írt leveleünkre válasz érkezett, melyben tájékoztatják a tizek Tanácsát arról, hogy a kiírás nem az ő hibájukből késik, valamint, hogy elfogadják javaslatunkat a beadási határidő 15 napra rövidítésével kapcsolatban. Bár szóban a Tizek Tanácsának két tagja (Morva Emília és Kártyás Irén) ígéretet kaptak a Helyettes Államtitkártól arra vonatkozólag, hogy a lehető legrövidebb időn belül valóban aláírásra kerül a Minisztérium részéről a Közalapítvány szerződése. Ettől függetlenül a Tizek Tanácsa újabb levelet ír Soltész Miklós Államtitkár Úrnak.

 

Levelet írja: Aknai Z.

 

  1. Lakcím ügy

 

A Nemzeti Erőforrás Minisztériumába, Ghyzy Gellért számára összeállított és megküldött anyagot továbbítjuk a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium felé, valamint a NEFMI Közig és Jogi Főosztályának is.

Ivetta a konferencia lakcím – üggyel kapcsolatos szekcióülésének anyagát megírja. Jó lenne, ha ez az anyag mindkét Közalapítvány honlapjára és Diszpécserportálra is felkerülne. Az esetgyűjtési felhívás határideje meg lesz hosszabítva, továbbra is várják a lakcím üggyel kapcsolatso eseteket.

 

Levelek írója: Kovács Ivetta

Levelek küldője: Morva Emília

 

 

  1. BM rendelet tervezet

 A balatonföldvári konferencia második napján Vecsei Miklóst és Ghyczy Gellértet behívták a Minisztériumba a rendelettel kapcsolatban. Arról senkinek sincs információja, hogy mi trötént ezen a megbeszélésen.

Az AVM, valamint a Menhely és TASZ is adott ki nyilatkozatot a rendelet tervezettel kapcsolatban.

A Tizek Tanácsának tagjai abban teljesen egyetértenek, hogy nem jó, ha az emberek az utcán kényszerülnek lakni, de véleményük szerint a problémát tiltással nem lehet megoldani, csak szociálpolitikai eszközökkel.

 

A Tizek Tanácsa állásfoglalást készít az ügyben, melyet Fehér Boróka ír meg azt követően, hogy, kiderül mi hangzott el a Vecsei - féle találkozón, Kártyás Irén pedig véleményezteti a Szervezetekkel.

 

A rendelet tervezet szövegét Aknai Zoli továbbküldi a tagoknak.

 

 

  1. FEANTSA – Tizek tagdíj

 

A korábbi években pályázati pénzből a Menhely Alapítvány fizette be a Tizek tagdíját. Erre most nincs mód, ezért kéréd, hogy az idei évben hogyan oldjuk meg a tagdíj befizetétét. A Máltai Szeretetszolgálat vállalná, hogy egyösszegben befizeti a tagdíjat, ha ezt utána a Tizek tagok valamilyen formában befizetik számára. A Máltának befizetni csak magánszemélyként tudunk, ezért kérdés, hogy utána a tagok saját szervezetüktől hogyan kaphatják vissza a tagdíjat.

 

Feladat: Gróf A.nézzen utána, hogy lehetne a jövőben a pénzügyi helyzetünket rendezni.

 

  1. Utcás képzés

 Az ellátók megkérdezése után Budapestről 20 fő jelentkezne a képzésre. dr. Agócs József a salgótarjáni képzésszervezéi központ osztályvezetője azt is megnézi, hogy náluk hány budapesti jelentkezett be képzésre, de egyelőre úgy tűnik, lesz lehetőség a budapesti képzés elindítására.

 

Feladat: Emília átküldi Breitner P.nek a képzésre jelentkezni szándékozók listáját.

 

6. Balatonföldvári konferencia

 

A balatonföldvári konferencia nagyon jól sikerült. Az eddigieknél sokkal tartalmasabb volt a program. A lakcím ügyben tartott szekcióülés során sikerült a Tizek Tanácsának egy javaslata mögé (értesítési cím hivatalos regisztrálása) teljes szakmai támogatottságot szerezni.

 

 

 

7.Konzultatív Tanács

 

Időpontja: 2010. szeptember 21. 14 óra.

 

Résztvevők Tizek részről: Kártyás Irén, Gróf András, Breitner Péter, Varga Péter, Morva Emília, Aknai Z., Kovács Ivetta, Varga Ágnes

KT előtt 13 órától a Tizek Tanácsa külön ülést tart.

 

Feladat:

Aknai Z. kérje a KT-től a Gosztonyi tanulmány tárgyalásának napirendre tűzését!

 

 

Következő Tizek:

 

2010. október 11. 14 óra

helyszín: BMSZKI Dózsa

Tízek tanácsa

Jelen:
Tizek tagok - Breitner Péter, Gróf András, Aknai zoltán, Kártyás Irén, Varga Péter, Morva Emília, Varga Ágnes
Vendégek – Pelle József (BMSZKI igazgató), Győri Péter (BMSZKI, szakmai vezető), Balogh Gyula (AVM), Laklia Réka (Kiút Egyesület)

Napirendi pontok:

1. ÖKA 2010. évi pályázati kiírás
2. Lakcímbejelentés
3. Ellátottjogi Közalapítvány levél
4. Utcás képzés BMSZKI
5. HKT - Gosztonyi tanulmány
6. jogszabály módosítások
7. Egyebek



1. Az Összefogás Közalapítványnak még mindig nincs aláírt szerződése a Minisztériummal, információink szerint azért, mert nincs még a Minisztáriumnak érvényes szervezeti és működési szabályzata. A dolgok jelenlegi állása szerint szinte biztos, hogy 2010. november 1-ig már nem lesznek aláírt támogatási szerződések.

Javaslatok:

- potenciális pályázók figyelmét felhívni arra, hogy a pályázati kiírás és az adatlap letölthető a Közalapítvány honlapjáról és Diszpécserportálról is, továbbá hogy készítsék el a pályázataikat függetlenül attől, hogy nincs még kiírás. Egyben arról is meg kellene kérdezni őket, hogy ha még tovább húzódik a kiírás időpontja, akkor annak érdekében, hogy minél kevésbé kerüljön veszélybe a téli ellátás, vállalnák-e az eredeti 45 napos beadási határidő 15 napra történő lerövidülését. (A 45 napos beadási határidő elvileg szabott, az ÖKA-nak pedig nincs lehetősége arra, hogy saját szabályait felülírja, ezért kellene a Szervezetek hozzájárulása, önkéntes vállalása a beadási határidő lerövidítéséhez.)

Felvetés:

- a támogatási összegnek a Fővárosi Önkormányzat által hozzáadott részéből lehetne-e adni azoknak a szervezeteknek, akik plusz szolgáltatásaikat nem tudnák meghitelezni.
Feladat:

A Szervezeteket írásban meg kell kérdezni arról, hogy.

- tudnák-e vállalni a beadási határidő 45 napról 15 napra történő lerövidítését?
- fel kell hívni a figyelmüket arra, hogy függetlenül attól, hogy nincs még hivatalos kiírás, készítsék el előre a pályázataikat
Ezt követően, a Szervezetektől kapott válaszok alapján a Tizek Tanácsa írjon levelet az Összefogás Közalapítványnak, melyben – tekintettel arra, hogy az ÖKA önhatalmúlag nem módosíthatja a rá vonatkozó szabályokat – tegyen javaslatot arra, hogy a beadási határidő a pályázat beadásától számított 45 napról 15 napra rövidüljön.


Ha szeptember végéig sincs aláírt szerződés, akkor előállhat egy finanszírozás nélküli időszak. Ebben az esetben válságmegbeszélést kell kezdeményeznünk és „nyilatkoztatnunk” kell a szervezeteket arról, hogy mely programokat tudják finanszírozás nélkül is elindítani.

2. Lakcímbejelentés

A Menhely Alapítvány Jogvédő Irodája 4 oldalas válaszlevelet kapott a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalától.
Minden, az ügyben eddig folytatott levelezéssel és dokumentációval meg kell keresni a Minisztériumot. Az esetek gyűjtése továbbra is folyik. Eddig 2 Menhelyes és 2 más Szervezettől származó eset érkezett, valamint régebbről már volt 10 eset.

Feladat:
- Eseteket összeszedni, kiegészíteni a levelekkel, dokumentumokkal és elküldeni a Minisztériumnak, hogy legyen lehetőségük tájékozódni az ügyben.
Küldő: Breitner Péter
- Diszpécserportálra újra kerüljön ki Győri P. állásfoglalása

A balatonfüredi konferencián (2010.szeptember 9-10.)

3. Ellátottjogi Közalapítvány levele

A Közalapítvány akkor tud érdemben foglalkozni a problémával, ha konkrét esetekkel keressük meg őket.
A levél kerüljön fel a listára – ha bárkinek van konkrét problémaja, küldje meg a Tizek Tanácsának, hogy közvetíteni tudjuk a Közalapítvány felé.

4. Utcás képzés

Télen nagy valószínűséggel elindul a képzés. Megvan a felnőttképzési akkreditáció, de a budapesti helyszín még kérdéses. A pesti képzési helyszín létjogosultságát úgy tudnánk legkönnyebben bizonyítani, ha a régióból sokan jelentkeznének a képzésre.


Feladat:
Levélben megkérdezni az ellátókat arról, hogy hány munkatársat szeretnének a képzésre elküldeni. Levél írója: Morva Emília.


5. Gosztonyi Tanulmány

Irén átolvasta a tanulmányt. Szerinte nem rossz. Lényege, hogy módosítsák a Szociális Törvény hajléktalan definícióját a FEANTSA fogalomhasználatának megfelelően.
Soron következő KT-n a Tizek Tanácsa támogatni fogja a tanulmányt – következő KT-n javasolni egyebek napirendi pontba a segyélezési rendelet + tanulmány tapasztalatait!!

6. Jogszabály módosítások

A Minisztérium felkérte a gesztor módszertant, hogy küdje meg részére a szerinte szükségesnek tartottt jogszabály módosítási javaslatokat. A Módszertan ezért megkereste az ellátókat és a Tizeket. Nem érkezett túl sok válasz, de a Módszertan összegyűjtötte azokat és továbbította a Minisztérium felé.

7. Egyebek


A kisoroszi jegyző 2 utcai gondozó szolgálatnak adott ki budapesti jogkörrel működési engedélyt. Együttműködési megállapodást akartak kötni a Diszpécserszolgálattal, de a Diszpécser arra kérte őket, hogy ezt megelőzően, minden, ellátási területükön működő szolgálattal kössenek együttműködésiu megállapodást, ezért elképzelhető, hogy ilyen jellegű kéréssel megkeres ellátókat.



Következő Tizek:

2010. szeptember 13. 14 óra
Helyszín: BMSZKI Dózsa

Tízek tanácsa

Jelen vannak: Aknai Zoltán, Breitner Péter, Kártyás Irén, Kovács Ivetta, Gurály Zoltán, Varga Ágnes, Pelle József

Hiányzik: Morva Emília, Varga Péter, Gróf András, Fehér Boróka

1. Lakcím ügy:

A lakcím ügy kapcsán a BMSZKI a postával tárgyalásba kezdett.
A postai szolgáltatásról szóló törvény értelmében az intézményeknek közvetett kézbesítési kötelezettsége van. Az ajánlott küldeményeket postakönyvvel 24 órán belül adja át az intézmény a címzetteknek. Ha nem sikerül, postakönyvvel megy vissza a küldemény a postának. A posta most azt szeretné elérni, hogy a BMSZKI vállaljon közvetlen kézbesítést, ami teljesen életképtelen megoldás lenne.

Megoldás: értesítést vesznek át az intézményben és a sima levelekhez hasonlóan adják ki az érintetteknek. Ha valakiről azonnal tudják, hogy nem tartózkodik az intézményben, akkor ezt közlik a postással, aki ezt ott rögzíti. Ezt a megoldást a Hírközlési Felügyelet még nem biztos, hogy támogatni fogja. Egyelőre a válaszukra várnak.

A hajléktalan ugyanolyan kézbesítésre jogosult személy, mint bármelyik más állampolgár. a KET-en belül sincsenek erre vonatkozó külön szabályok, ezért nem értenek egyet a kéréssel.

A VIII. kerületi Önkormányzat a jövőben nem kívánja kikézbesíteni az önkormányzati küldeményeket. Hetente egyszer megküldenék e-mailben, hogy a BMSZKI függessze ki, tartsa kint 2 hétig, akik pedig az intézményben tartózkodnak meghatározott időben később bemehetnek az önkormányzathoz átvenni a küldeményüket. Ha a címzett nem tartózkodik ott, a BMSZKI-nak nyilatkoznia kell arról, hogy az illető ismeretlen helyen tartózkodik. Ez veszélyes, főleg a fapad esetében.

A szeptemberi konferencián kérni kellene előadási vagy szekciós időpontot, hogy a szociális munkásokkal közvetlenebbül lehessen ismertetni a probléma lényegét, tájékoztatást adni.

Feladat: Ivetta egyeztet Varga Péterrel és Kemecsei Judittal.
Utca és fapad teamre is érdemes lenne bevinni a témát.

Az intézményvezetők figyelmét fel kell hívni arra, hogy ha hivatalso megkeresést kapnak lakcím ügyben, akkor feltétlenül egyeztessenek a jogvédővel vagy a Tizekkel, mielőtt bármit aláírnának.
Feladat: Gurály Zoli írja meg a felhívást.

Lakcím ügyben az AVM, a Jogvédő és Tizek együttműködésében megkezdődik a problémás lakcím esetek gyűjtése. Felhívás – mellékelve.

2. Segélyezés:
A Fővárosi Hajléktalanügyi Konzultatív Tanács júniusi ülésén tárgyalni kívánt Gosztonyi Géza: Az „alacsony küszöbű pénz” problémája a hajléktalanok pénzbeli ellátásában c. anyagot Irén nem kapta meg. Az anyag egyébként nagyon vegyes. Kérdés, hogy a Főváros mit akar egyáltalán kezdeni vele.

feladat: következő Tizeken újra elővenni és beszélni róla. Levelező listán újra körbeküldeni.

3. Utcás képzés:

A BMSZKI utcás képzését akkreditálták!!!

A nyíregyházi Utcafront konferencián fellelt utcás képzési anyag kapcsán, a korábbi képzési anyagot kidolgozó kollégák részéről felmerültek tisztázandó kérdések, ezért a közeljövőben megbeszélést kezdeményeznek az új jegyzet szerzőivel.

4. Összefogás:

A korábban nyilvánosságra hozott támogatási összegból 46 millió Ft-ot zárolt a minisztérium. Aláírt szerződés még mindig nincs, továbbra sem lehet tudni pontosan mikor kerül kiírásra a pályázat.

Feladat: levelet írni a Minisztériumnak. felelősök: Aknai Zoli és Irén.

5. Virág Tamás cikk:

Pelle J. azzal a kéréssel fordult a Tizek Tanácsához, hogy foglaljon állást a cikk kapcsán. A Tizek Tanácsa külön levélben ad választ Pelle J.nek.
 



Következő Tizek:
2010. aug.23. 14 óra BMSZKI
Levezető elnök: Gróf András

 

Tízek tanácsa

Jelen vannak: Fehér Boróka, Kovács Ivetta, Balogh Gyula, Szigeti Adrienne (A Város Mindenkié csoport képviseletében), Aknai Zoltán, Gróf András, Varga Péter, Pelle József, Varga Ágnes

 

Hiányzik: Morva Emília, Breitner Péter

 

Napirendi pontok:

 

  1. Lakcím
  2. Összefogás
  3. Előző Tizek elvarratlan szálai
  4. Virág Tamás levele
  5. KT
  6. utcás képzés
  7. AVM

 

Összefogás:

 

A Közalapítványnak írt levelekre érkező válaszokat nehéz beazonosítani, ezért nehéz pontosan megmondani mely kérésünkre, kérdésünkre érkezett már válasz részükről. A HKA-nak már van szerődése a minisztériummal, de ők az ÖKA-val szemben nem egy összegben kérték a támogatást. A HKA tehát csak megerősítést akar, hogy a pénz második részét is megkapják. Kérdés, hogy a minisztérium tisztában van-e azzal, hogy bizonyos programok esetében működési nehézséget okozhat, ha nem lesz időben kiírva a pályázat és így pénz sem lesz.

 

Pelle J.: javaslat a 10-ek felé à nyugtalankodjanak kicsit, levélben kérjen a Tizek Tanácsa találkozót (lehetőleg olyanok menjenek, akik nem érintettek. Akár a HAJSZOLT-tal közösen is küldhetünk képviselőket.

 

Feladat: Tizek nevében Varga Péter levelet ír a minisztériumnak à kimegy levelező listára, többiek kiegészítik (határidő: 2010. június 14-i hét)

 

Érdemes lenne az Összefogással kapcsolatos kérdéseket a KT-n felvetni.

 

Kérdés: éjjeli menedékhely kiegészítő étkeztetés kapcsán. Előző éjszakáját hol töltötte kérdés szerepelt-e a tavalyi támogatási szerződés mellékletében is?

 

A pályázati adatlapot véleményeznünk kell. Az ezzel kapcsolatos levelet Varga Ági írja meg. (lsd. melléklet)

 

 

 

Lakcím:

Több kerület megpróbálta végrehajtani a lakcímbejelentéssel kapcsolatos jogszabályt. A BMSZKI Módszertani útmutatót adott ki az átmeneti szállókon és éjjeli menedékhelyeken történő lakcím bejelentés egyes kérdéseiről, hogy ezzel próbálja segíteni a hajléktalanellátó szervezeteket, intézményeket.

A BMSZKI bejelenti az embereket állandóra a szállókon és a fapadokon. akinek van valahol állanó lakcíme, azt nem jelentik be. Fiktív állandó lakcím esetében a lakcím szerinti önkormányzatnál megpróbálják a klienst rábeszélni, hogy jelentkezzen ki a lakcíméről, míg a szállókon pont az ellenkezőjéről győzködik Őket.

 

Ha a szállóra bejelentik:

 

1.      probléma: mindig ott fogják keresni, ami akkor különösen nagy probléma, ha az illető már elment a szállóról, de nem jelentett be új állandó lakcímet.

2.      probléma: ha egy idő után megszaprodik a szállón állandó bejelentett lakcímmel rendelkező ügyfelek száma, az azt is jelenti, hogy a postai küldemények is ide érkeznek. A BMSZKI éppen ezért most készül tárgyalni a postával, mert pl. mi történik akkor, ha valakit fontos, hivatalos irat kiküldésekor nem találnak meg az állandó lakcímén.

 

A szállók félelme egyébként az állandó lakcímre történő bejelentéstől egyébként érthető, de jogilag nem állja meg a helyét.

 

 

A BMSZKI állásfoglalása elérhető a diszpécserportálon keresztül, de Boróka körbeküldi a Tizek levlistán.

 

feladat: a korábbi sajtónyilatkozatot kicsit átírva küldjük meg az új miniszternek. Ezt a nyilatkozatot aláírathatnánk az ügyet pártoló külsősökkel is (pl. III. ker. polgármester: Bús Balázs)

Ivetta és Gurály Zoli dolgozzálk át a levelet. Ezzel egyidejüleg a Tizek bemutatkozó levele is menjen el az új miniszternek. Megkeresni a régi bemutatkozó levelet!!!!

 

Konzultatív Tanács:

 

A Tizek Tanácsa a 2010. június 15-i Konzultatív Tanácsi ülésen nem képviselteti magát, mivel a tagok csak pár nappal korábban kapták meg a több száz oldalas megvitatásra szánt anyagot, melynek elolvasására ez az idő nem bizonyult elegendőnek. Új időpontot kérünk a Konzultatív Tanácstól, ha nem kapunk, akkor csak szeptemberben lesz alkalmunk elmondani álláspontjainkat.

 

AVM:

 

A nappali melegedők hétvégi nyitvatartása kapcsán az ombudsmannak írandó levélbe beleteszik a szóbeli kiegészítéseket és újból a Tizek Tanácsa elé terjesztik.

 

BMSZKI Társadalmi Tanácsadó testület:

 

A BMSZKI Társadalmi Tanácsadó Testület létrehozását tervezi. Meghívottak: más hajléktalanellátó szervezetek és az ellátásban érintett külső szervezetek (pl. ÁNTSZ, BRFK)

Célja: a 2009. évi szakmai beszámolók alapján a BMSZKI intézményeiben folyó szakmai munkával kapcsolatos vélemények, valamint a 2010. évi stratégiával kapcsolatos javaslatok „összegyűjtése”. Első időpont: 2010. június 21. 15 – 17 óra.

 

A Tizek képviseletében Gurály Zoli vesz részt az ülésen.

 

Virág Tamás cikk:

 

következő Tizeken tárgyalni. Boróka körbeküldi a cikket a tagoknak.

 

Tizek elvarratlan szálai:

 

Ellátottjogi képvelő ügy. Feladat: Varga Ági telefonon felhívja a Közalapítványt, hogy egyáltalán megérkezett-e leveleünk és mikor várhatunk Tőlük választ.

 

Utcás képzés:

 

következő Tizekre napolva.

 

 

 

Követekező Tizek: 2010. július 12. 13 órától BMSZKI

Tízek tanácsa

 

Tizek Tanácsa

2010. május 13.

 

Jelenlevő tagok: Aknai Zoltán, Breitner Péter, Fehér Boróka, Gurály Zoltán, Gróf András, Kovács Ivetta, Kártyás Irén, Morva Emília, Varga Péter

 Hiányzik: Varga Ágnes

 Vendégek: Éliás Éva (Új Út Egyesület), Filetót Ágoston (Újpalotai CsSK), Pelle József (BMSZKI)

 Levezető elnök: Aknai Zoltán

Jegyzőkönyvvezető: Fehér Boróka

 Napirendi pontok:

 

1        Megalakulás, régi Tizek-tagok köszöntése

A régi és új tagok búcsút vettek a leköszönő Éliás Évától, megköszönve az elmúlt kétéves munkáját, s egyben köszöntötték Kovács Ivettát, élete első Tizek ülésén.

A Tizek ülései a 2010-es évben a korábbi csütörtökről minden hó második hétfőjére kerültek át, továbbra is 14 órás kezdettel. Varga Ági távollétében (de akár jelenlétében is?) a jegyzőkönyvvezető mindig a következő ülés levezető elnöke lehetne, így az emlékeztető megírása összekapcsolódhatna a következő ülés napirendi pontjainak összeállításával. B Péter felvetette, h nem mindenki alkalmas jegyzőkönyvvezetésére. Így ha Ági vállalja, bizonyos esetekben továbbra is az övé maradna e tisztség.

A 2010-es Tizek időpontok a következők:

· Június 14. (l.e: Boróka)

· Július 12. (B Péter)

· Augusztus 23. (Zsiráf)

· Szeptember 13. (G Zoli)

· Október 11 (Irén)

· November 8 (Ivetta)

· December 13 (Emília)

 

G Zoltán kéri a Tizek tagjait, hogy a levelezőlistán küldött leveleknél a könnyebb követhetőség érdekében figyeljenek arra, h csak akkor írják üzenetüket válaszként, ha az valóban az adott levélre válasz – és ügyeljenek a levélben jelzett tárgyra.

 

2   Sajtótájékoztató lakcímbejelentéssel kapcsolatos jogszabályi változás ügyében

 

A sajtótájékoztatót a következő szervezetek hívják össze: Menhely Jogvédő, HAJSZOLT, A Város Mindenkié és a Tizek.

Időpont: 2010. május 20. csütörtök, 11:00

Helyszín: BMSZKI, 1134, Dózsa Gy. 152.

Téma: a lakcímbejelentéssel (s inkább kijelentéssel) kapcsolatos problémák kihangosítása. A jogszabály értelmezésének változása azt eredményezheti, hogy 39 000 fő lakcímnélkülivé válik. Ez elsősorban nem a hajléktalan emberek esetében aggályos (bár természetesen ott is!)[1], a sajtótájékoztatón is azokat a problémákat hangsúlyoznánk, ami mindenkit érinthet. A cél az intézkedés visszavonása, és annak követelése, hogy az esetleges új jogszabály készítésének véleményézésébe vonják be az érintett szervezeteket.

 

Példák az új értelmezés által okozott anomáliákra:

· A XIII kerület által lebontásra ítélt önkormányzati bérlakásból kiköltöző polgárt arra kötelezik, hogy szüntesse meg a lebontott lakásba szóló állandó bejelentett lakcímét (különben nem kapja vissza a korábban befizetett „foglalót”). Az állandó lakcímet azonban a XIII. kerületi Okmányiroda nem hajlandó törölni, csak megváltoztatni. Az illetőnek azonban nincs új állandó lakcíme, így ugyanez az önkormányzat azt javasolja neki, hogy jelentkezzen be a kerületi hajléktalanok átmeneti szállására – és erre az átmeneti szállót is felkéri. Annak ellenére, hogy a polgár nem lakik a szállón, és nem is hajléktalan, az önkormányzat hajléktalanként akarja regisztráltatni! (Természetesen az átmeneti szálló nem köteles olyan polgárokat állandó lakcímre bejelenteni, akik ténylegesen nem laknak az intézményben…)

· K. V.-t letartóztatták. Távollétében az önkormányzat fiktiválta lakcímét. Így amikor magaviselete és az ügy súlya miatt feltételesen szabadlábra lenne bocsájtható, ez nem történik meg – az állandó lakcím hiánya esetén a feltételes szabadlábra helyezés nem lehetséges.

· N. Z középkorú férfi, munkásszállón lakik, állandó lakcíme nincs. A munkasszálló kötelezve van arra, hogy 8 (10?) vendégéjszaka elteltével a vendéget tartózkodási helyként bejegyeztesse – mivel N. Z-nek nincs állandó lakcíme, az Okmányiroda tartózkodási helyként nem, csak állandó lakcímként hajlandó bejegyezni az amúgy nem állandó lakhelyként szolgáló munkásszállót. A munkásszálló erre nem hajlandó, azonban attól tart, hogy amennyiben a tartózkodási hely bejelentés nem történik meg, a hatóságok őket elmarasztalhatják. Így N. Z-t eltanácsolják a munkásszállóról – hajléktalanná válik.

· H. O-t egy ügyben tanúként kívánják kihallgatni. Lakcímnélküli vált, így az idézést nem tudják kézbesíteni. Ezért a rendőrség körözést ad ki ellene. Egy vasárnap gyermekeivel autózik, amikor a rutinellenőrzés során a rendőrök bilincsbe verik, és előállítják – pedig nem is gyanúsított, hanem tanú, s önhibáján kívül nem jelent meg a kihallgatáson (hiszen arról nem is tudott).

· Egy önkormányzatnál felmerült, hogy aki lakcím nélkülivé válik, annak a TAJ- és adókártyáját is vissza kell vonni.

· Ki az illetékes a lakcím nélküli emberek ellátása, jogosultságai ügyében – különösen abban az esetben, ha ténylegesen nem hajléktalanok? Ki állapítja meg a nyugdíjukat? Melyik körzethez tartoznak az iskoláskorú gyermekeik? Ki alkalmaz egy olyan polgárt, akinek üres a lakcímkártyája? Hol lehet őt hivatalosan értesíteni? Hogyan tud bankszámlát nyitni, amire a fizetését vagy nyugdíját utalhatnák?

· Ha általános esetben egy polgárnak lehet két címe, másokat miért fosztanak meg ettől a lehetőségtől? Miért nem lehetséges egy állandóan közterületen élő esetében tartózkodási helyet megjelölni?

 

A sajtótájékoztató feladatai és felelősei:

· Meghívó elkészítése: Józsi és Boróka (május 17. hétfő)

· Sajtónak való körbeküldése (elektronikusan és telefonos ráerősítéssel): Emília, A Zoli, Józsi (és mindenki más) – május 17. hétfő (és még egyszer május 19. szerda)

· Sajtóközlemény: Jogvédő - A sajtóközleménybe azt is bele kell írni, hogy „a Tizek és a HAJSZOLT egyben kezdeményezi, hogy a … miniszter hívja össze az Országos Hajléktalanügyi Szakmai Tanácsot”

· Sajtó anyag készítése konkrét esetekről (melyet a sajtótájékoztatón osztogatunk): Ivetta + G Zoli

· A sajtótájékoztatón a Tizektől részt vesz: A Zoli, Boróka, G. Zoli, Ivetta és Emília. Ivetta elmond néhány problémás esetet (hogy értse a sajtó, miről van szó). Pelle József a HAJSZOLT képviseletében a probléma méretét hangsúlyozza.

 

 

3. Összefogás Közalapítvány

Pályázati adatlap

A pályázati adatlapot készítő szakértő, Virág Tamás, felkérte a Tizeket, hogy véleményezze a pályázati adatlapot. Irén: a költségvetési tábla jobb, mint volt, de még mindig nehezen értelmezhető, nehéz egyfajta táblába bevezetni egy mosógép vásárlását és három szociális munkás 10 hónapon át történő megbízási díjának kifizetését. Zsiráf: a nyilatkozatok közül kimaradt az összeférhetetlenségi nyilatkozat. Szeretnénk megkapni a bírálati adatlapot.

Zsiráf elküldi a választ Virág Tamásnak.

 

                        Pályázati kiírás

Egyelőre még nincsen aláírt szerződés az ÖKA és a Minisztérium között, ami bizonytalanná teheti a pályázat kiírását. Május 26-ára van összehívva a kuratórium, ám az ülésről hivatalos meghívó még nem készült, a napirendi pontok még nem lettek közzétéve.

Boróka: javaslom, hogy a pályázati kiírással kapcsolatos levelezésünkből azokat a pontokat, amelyek szóba kerültek (részben az októberi szakmai napon), de nem a konkrét kiíráshoz kapcsolódtak, vetessük fel napirendi pontként. Ezek (idézet a levelezésből):

·        Volt egy olyan kérdésünk, h mi alapján választja ki az ÖKA a pályázatok bírálatát és monitorozását végző szakértőket. A pályázati bírálókat tudom: van egy szakértői lista, amibe minden
delegáló szervezet jelölt szakértőket (így a Tizek is), és ebből
választ a Kuratórium, elvileg találomra (úgy, h legyen minden fél
által delegált jelölt). A pályázati szabályzatban (ami az ÖKA
honlapon elérhető) erről van egy rövid rész. A monitorozásban nem
vagyok biztos - van egy külön *monitoring szabályzat*, ami nincs
fenn a honlapon. Tehát ezt a kérdést akár újból feltehetjük, és elkérhetjük azt a szabályzatot.

·        A pályázati szabályzatban szerepel, hogy a pályázók előzetes
tanácsot kérhetnek az ÖKA titkárságán - de ez inkább eljárásrendi,
mind szakmai jellegű. Ha azt szeretnénk, h szakmai tanácsot
lehessen kérni, ezt talán külön jeleznünk kellene (lévén, h a
szabályzatban sem szerepel: "A Közalapítvány Irodájában
tanácsadást lehet igénybe venni a pályázati kiírásokkal
kapcsolatban, különösen a várható kiírások időpontjára, a hirdetés
megjelenése helyére, idejére, az adatlapok kitöltésével
kapcsolatos értelmezési kérdésekre."

·        Legyen *előmonitoring lehetőség* - ez pontosan mit is takar?

·        A pályázatok elutasításáról elvileg valami írásos anyag születik -
ehhez hozzáférhessenek a szervezetek, továbbá kapjanak olyan
segítséget, hogy hogyan tudják ezeket a hibákat elkerülni.*..

·        Ennek egyik módja volt az, h a szakértők által összeállított
*tipikus hibák listája legyen elérhető* - kerüljön fel a honlapra,
ahogyan az a 2009. október 12-i tájékoztatón el is hangzott...

·        A nyertes pályázatok legyenek nyilvánosak, h lehessen belőlük
tanulni*... (ha ehhez a szervezetek beleegyezése kell, akkor
esetleg a mostani kiírásnál az adatlapnak lehetne egy ilyen
melléklete, hogy "Hozzájárulok ahhoz, hogy a pályázatom sikeres
elbírálás esetén az ÖKA honlapján/irodájában megtekinthető legyen
más szervezetek számára..." És esetleg azt is bele lehetne írni a
kiírásba, h korábbi sikeres pályázatok már most megtekinthetők -
már ha van olyan szervezet, ami bizonyos pályázatait ilyen célra
közkinccsé teszi...

 

A pályázati kiírással kapcsolatos Tizek véleményre érkezett választ többen jelezték, hogy nem kapták meg. Boróka vállalta, h felteszi a listára.

Vajon ez a végleges változat, vagy az ÖKA ülés előtt 10 nappal megkapjuk hivatalos véleményezésre. A Zoli vállalja, h felhívja az ÖKA-t, és megkérdezi a dolgot. (Válasz: nem küldik el mégegyszer, a korábbit tekintik a hivatalos érdeklődésnek.)

 

4. Utcás képzés

 

Breitner Péter: A BMSZKI-nál jártak az akkreditációs elővizsgálat szakértői, akik több hiányosságot állapítottak meg – melyekkel a BMSZKI munkatársai nem feltétlenül értettek egyet. Az akkreditációs bizottság június elején ülésezik, akkor derül ki, hogy hogyan tovább.

A nyíregyházi konferencián véletlenül derült ki, hogy a salgótarjáni utcai szociális munkás képzés nyomtatott jegyzettel is rendelkezik. A jegyzetben többen felismerték saját írásaikat részben vagy egészben, más szerzők neve alatt. A jegyzetet alaposan átolvassuk, és amennyiben bebizonyosodik a plágium, a Tizek megfontolja a szükséges lépéseket.

Pelle József vállalta, hogy a HAJSZOLT rákérdez arra, hogy a kötet szerzői kaptak-e honoráriumot a cikkekért.


5. HKA - Info pont

 Varga Péter: a Nyugati aluljáróban működik az Info pont, minden szervezettől várják az információs anyagokat (akár szórólap, akár videó formájában).

 

 

6. Egyebek

 

Pelle József felkéri az új Tizeket, h foglaljanak állást Virág Tamás tavalyi cikkével kapcsolatban, mely szerinte több sértő állítást tartalmaz a BMSZKI-ra nézve. Szeretné tudni, hogy a többi szervezet is hasonlóan gondolkodik-e vagy sem.

 

Pelle József: a diszpécser szolgálat adatai alapján a legtöbb civil fenntartású éjjeli menedékhely jelenleg is minden éjjel 100%-os kihasználtsággal üzemel. Gyanítható, hogy ezek az adatok nem valósak. Mit lehet tenni ez ügyben? Irén: a diszpécser nem tudja ellenőrizni, hogy mi a valós helyzet. Esetleg azt oda lehet írni a listára, h „önbevallás alapján”. PJ: így viszont az a probléma, h azok a szervezetek, akik a valós adatot diktálják be, hátrányos helyzetbe kerülhetnek emiatt. Hogyan lehetne rászorítani a szervezeteket a valós adatok használatára? Ha sehogy, van-e értelme ennek a fajta adatgyűjtésnek? KI: a módszertannak lenne rá hatásköre, h megvizsgálja, valósak-e az adatok. Többen jelzik, h szívesen ellátogatnak a menhelyekre társadalmi munkában és megnézik, hogy mi is a helyzet. BP: mi lenne, ha egy internetes felületre a szervezetek maguk töltenék fel az adatot – így már komolyabban érezhetnék a dologgal járó felelősséget, mint egy telefonos bediktálás alapján.

 

Következő Tizek: 2010. június 14.

Dózsa 152.

 


 

[1] A hajléktalan ellátó intézményekben jelentkező problémák:

·         a korábbi tartózkodási helyként bejelentett, állandó lakcímmel nem rendelkező lakókat a szálló tudta nélkül átjelenti állandóra (mondván, hogy egy korábbi jogsértő állapotot rendez, így nem szükséges a szállásadó beleegyezése)

·         az átmeneti szállókat arra szólítja fel az önkormányzat, hogy a lakó elköltözésekor szüntessék meg a lakcímet (bár erről nem rendelkezik explicit módon a jogszabály)

·         a fapadon éjszakázókat is állandó lakóhelyként kell bejelenteni abban az esetben, ha nincs állandó lakcímük… Mikor is? Ha egymás után 10 éjszakán át benn aludt? Ha összesen 10 éjszaka benn aludt?

Időjárás Budapest




Int.ker.TESZT

intker.terk.TESZT

Komment

Pályázatfigyelő

 

www.pafi.hu

Videók

Regionális hajléktalan ellátók diszpécserszolgálatai és hajléktalan ellátással kapcsolatos információs oldal.
A beküldött hírek, cikkek és fórum oldalon megjelenő vélemények nem feltétlenűl tükrözik a tulajdonos álláspontját, minden egyes hozzászólás a szerző saját véleménykifejtése, amelynek tartalmáért a fórum üzemeltetője nem vállal felelősséget. (2007-2018)
A domain nevek és az oldal tulajdonosa: Buzás Endre 2007-2018 ©

http://diszpecserportal.huhttp://otthontalanok.hu, http://hajléktalan.hu, http://latszom.com